بالاترین امر به معروف در خطبه غدیر

بالاترین امر به معروف در خطبه غدیر را از سایت نکس دریافت کنید.

در خطبه غدیر، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بالاترین امر به معروف را ابلاغ پیام ولایت و جانشینی امام علی (سلام الله علیه) معرفی می‌کنند. ایشان در فرازهای مختلف خطبه، به این موضوع تأکید می‌کنند و از مسلمانان می‌خواهند که این پیام را به دیگران برسانند.

برخی از عبارات کلیدی خطبه غدیر در این زمینه عبارتند از:

«مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ» (هر کس من مولای او هستم، علی ابن ابی طالب نیز مولای اوست)

«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا» (امروز دین شما را برایتان کامل و نعمتم را بر شما تمام کردم و اسلام را به عنوان دین شما برگزیدم)

«یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنِّی قَدْ أَبْلَغْتُکُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَیَّ وَ أَدَّیْتُ أَمَانَةَ اللَّهِ وَ نَصَحْتُ لَکُمْ وَ هَدَیْتُکُمْ لِطَرِیقِ الْجَنَّةِ» (ای مردم! من آنچه را که خداوند بر من نازل کرده است به شما ابلاغ کردم و امانت الهی را ادا کردم و به شما خیرخواهی کردم و شما را به راه بهشت هدایت کردم)

بر اساس این عبارات، پیامبر اکرم (ص) ولایت امام علی (ع) را به عنوان تکمیل دین و اتمام نعمت الهی معرفی می‌کنند و از مسلمانان می‌خواهند که این امر را به عنوان یک معروف بزرگ، به دیگران ابلاغ کنند.

علاوه بر این، در خطبه غدیر، پیامبر اکرم (ص) به فلسفه امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره می‌کنند و می‌فرمایند:

«أَمْرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنَاهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ حَتَّى تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَأْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ» (امر به معروف و نهی از منکر کنید تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر کننده بر شما مسلط شوند)

بر اساس این روایت، امر به معروف و نهی از منکر یک واجب شرعی است که باید تا زمانی که جامعه به اصلاح و عدالت برسد، ادامه پیدا کند.

بنابراین، می‌توان گفت که بالاترین امر به معروف، ابلاغ پیام ولایت و جانشینی امام علی (سلام الله علیه) و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.