بنی صدرا چرا و چگونه از ریاست جمهوری عزل شد

بنی صدرا چرا و چگونه از ریاست جمهوری عزل شد را از سایت نکس دریافت کنید.

چرایی عزل بنی صدر از ریاست جمهوری

ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران، در تیرماه سال ۱۳۶۰ توسط مجلس شورای اسلامی از ریاست جمهوری عزل شد. دلایل متعددی برای این عزل وجود داشت که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. اختلافات بنی صدر با دیگر ارکان نظام:

اختلاف با امام خمینی: بنی صدر در موارد متعددی با امام خمینی، رهبر انقلاب، اختلاف نظر داشت. به عنوان مثال، او با ولایت فقیه مخالف بود و معتقد بود که اختیارات رئیس جمهور باید بیشتر باشد.

اختلاف با مجلس: بنی صدر بارها با مجلس شورای اسلامی درگیر شده بود. او معتقد بود که مجلس در امور اجرایی کشور دخالت می کند.

اختلاف با نخست وزیر: بنی صدر با محمدعلی رجایی، نخست وزیر وقت، نیز اختلاف نظر داشت.

2. عدم کفایت سیاسی:

ضعف در اداره کشور: بنی صدر در اداره کشور ناتوان بود. او در حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور موفق عمل نکرد.

عدم فرماندهی جنگ: بنی صدر در فرماندهی جنگ ایران و عراق نیز ناکام بود. او از ارتش حمایت نمی کرد و خواهان صلح با عراق بود.

گرایش به ضد انقلاب: بنی صدر به تدریج به گروه های ضد انقلاب نزدیک شد. او از منافقین حمایت می کرد و خواهان براندازی نظام جمهوری اسلامی بود.

3. طرح عدم کفایت سیاسی در مجلس:

در خرداد ۱۳۶۰، طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس شورای اسلامی مطرح شد. در نهایت، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، ۱۷۷ نماینده مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی صدر رای دادند.

4. عزل بنی صدر توسط امام خمینی:

پس از رای مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی صدر، امام خمینی در اول تیرماه ۱۳۶۰ او را از ریاست جمهوری عزل کرد.

چگونگی عزل بنی صدر

پس از رای مجلس به عدم کفایت سیاسی بنی صدر، او از کشور گریخت و به فرانسه پناهنده شد. بنی صدر تا زمان مرگش در سال ۱۴۰۰ در فرانسه زندگی می کرد.