در مورد قانون پایستگی انرژی چه می دانید تحقیق کنید و با یک مثال ساده بیان کنید

در مورد قانون پایستگی انرژی چه می دانید تحقیق کنید و با یک مثال ساده بیان کنید را از سایت نکس دریافت کنید.

تحقیق در مورد قانون پایستگی انرژی از سوالات کلاس ششم ابتدایی

در مورد قانون پایستگی انرژی چه می دانید؟ تحقیق کنید و با یک مثال ساده بیان کنید.

قانون پایستگی انرژی می گوید که مقدار انرژی در یک سیستم تک افتاده (ایزوله، منزوی) ثابت می ماند. پیامد این قانون این است که انرژی از بین نمی رود و به وجود نمی آید. تنها از شکلی به شکل دیگر تبدیل می شود؛ مثلا انرژی جنبشی به انرژی گرمایی تبدیل می شود.

به عبارت دیگر مقدار انرژی در هر فرایندی ثابت است. شکل آن ممکن است تغییر کند یا از سیستمی به سیستم دیگر منتقل شود، اما مقدار آن همواره ثابت خواهد بود.

برای تعریف قانون پایستگی انرژی از عبارت "ثابت" و "پایسته" استفاده می کنیم. در فیزیک، به هر کمیت فیزیکی مشخصی (قابل اندازه گیری باشد) که با گذشت زمان در سیستم بسته ای تغییر نکند، کمیت پایسته گفته می شود. به عنوان مثال، اگر خط کش انعطاف پذیری با طول بیست سانتی متر را در نظر بگیریم، طول آن پس از خم کردن نیز همان بیست سانتی متر باقی می ماند. در نتیجه، طول خط کش قبل و بعد از خم کردن، ثابت مانده است. کمیت های پایسته در فیزیک برای پیش بینی پدیده های فیزیکی بسیار لازم هستند.

قانون پایستگی انرژی تنها در سیستم های بسته و ایزوله اعمال می شود. به عبارت دیگر، اگر یک سیستم از نظر انرژی برقرار خواهد بود. اما در سیستم هایی که با محیط خارجی تعامل دارند، مانند توپی که بر روی زمین حرکت می کند، این قانون به طور کامل رعایت نمی شود.

به طور کلی قانون پایستگی انرژی یکی از اصول مهم در فیزیک است که به ما کمک می کند تا فهمی عمیق تر از رفتار انرژی در جهان پیدا کنیم.