تب بر

تب بر را از سایت نکس دریافت کنید.

تب، افزایش دمای بدن به مقداری بیشتر از دمای نرمال است.

برای بزرگسالان تب به دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد گفته می شود. برای کودکان زیر شش ماه اندک افزایش دمای بدن باید جدی گرفته شود. برای کودکان بالاتر از شش ماه تب بسته به روش های اندازه گیری، متفاوت تعریف می شود. برای مثال اگر تب کودک از طریق مقعد اندازه گیری شود، به دمای بالاتر از 38 درجه سانتی گراد تب گفته می شود. دمای تب در اندازه گیری دهانی 37.5 و در اندازه گیری زیربغل 37.2 می باشد.

در صورت مشاهده تب در کودکان چه اقداماتی لازم است؟

در صورت مشاهده موارد زیر به سرعت با پزشک کودک خود مشورت نمایید: تب کودک بیشتر از 5 روز به طول انجامد. تب کودک به 40 درجه سانتی گراد برسد. تب با ایبوپروفن و استامینوفن پایین نیامده باشد ( از مصرف آسپرین در کودکان زیر 17 سال به شدت پرهیز کنید) در صورتی که حالات فرزند شما به نظر غیر طبیعی می آید.

در 2 تا 5 درصد کودکان زیر پنج سال، تشنج به دنبال تب رخ می دهد. بعضی تشنج ها به حرکات پرشی منجر می شود و برخی دیگر کودک را به حالت بی حرکت در می آورد. اگر این حالت رخ داد، کودک خود را به پهلو بخوابانید، چیزی در دهان آنها نگذارید و به سرعت به اورژانس زنگ بزنید.

نشانه های تب

اصلی ترین نشانه های تب شامل: بالا رفتن دمای بدن (بالاتر از 38 درجه سانتی گراد) لرز، بدن درد و سردرد، خستگی مفرط، تعریق شدید، گرگرفتگی یا داغی پوست.

چگونه تب را در منزل کاهش دهیم؟

اگر بزرگسال هستید و درجه حرارت بدن شما پایین تر از 38.3 است نیاز به درمان دارویی ندارید. بلکه کافیست مقدار زیادی آب و مایعات غیر الکلی بنوشید و استراحت کنید.

برای دماهای بالاتر از این مقدار می توان از داروهایی مثل آسپرین، استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد. به خاطر داشته باشید اگر سن کودک شما از 17 سال کمتر است، در صورت مشاهده تب، از دادن آسپرین به او خودداری کنید.

در نوزادان و کودکان زیر دو سال، هر میزان تب، حتی اگر اندک باشد نیاز به توجه دارد.

چه تب هایی خطرناک هستند؟

۱.تب به همراه حس سفتی در گردن، گیجی و یا تحریک پذیری. ۲.تبی که با وجود درمان های معمول و خانگی، بیش از دو ساعت، بالاتر از 39.5 درجه سانتی گراد بماند. ۳.تب اندکی که بیش از دو روز طول کشیده باشد. ۴.گریز از نور ۵.کم آبی شدید بدن ۶.تشنج

داروهای تب بر در کودکان

قطره استاگروفن: Acetagrophen

مکانیسم اثر قطره ضد تب استاگروفن از طریق تاثیر بر هیپوتالاموس اثرات ضد تب خود را ظاهر میکند همچنین به صورت محیطی تولید تکانه های درد را مسدود می کند. ممکن است سنتز پروستاگلاندین در سیستم عصبی مرکزی را نیز مهار کند. موارد مصرف: تسکین درد و پایین آورنده تب در کودکان

میزان مصرف قطره استاگروفن به طور کلی 10 الی 15 میلی گرم (2 تا 3 قطره) به ازای هر کیلو وزن بدن، هر 4 تا 6 ساعت است. هرگز دارو را بیش از 5 مرتبه در 24 ساعت مصرف ننمایید.

کاهنده تب بزرگسالان

«قرص ضد تب استاگروفن» «قرص سرما خوردگی» «قرص استامینوفن کدئین»