به دلخواه موضوعی را برگزینید و به هنگام نگارش از همه گونه های کاربرد واژگانی بهره بگیرید

انشا به دلخواه موضوعی را برگزینید و به هنگام نگارش از همه گونه های کاربرد واژگانی بهره بگیرید از صفحه 31 نگارش کلاس نهم را از سایت نکس دریافت کنید.

انشا صفحه 31 نگارش فارسی کلاس نهم

به دلخواه موضوعی را برگزینید و به هنگام نگارش از همه گونه های کاربرد واژگانی (مترادف، متضاد، شبکه معنایی، گسترش واژه و تنوع افعال) بهره بگیرید.

موضوع: «مسیر»

انشا: بند کتانی ام را سفت کردم و راه افتادم. جاده ی عریض خاکی را رد کردم و به ابتدای دامنه کوه رسیدم، سرم را به سمت آسمان گرفتم و لبخندی زدم، نسیم خنکی از شرق به سمت غرب میوزد که صورتم را نوازش میدهد. ابرهای سفیدی که به شکل پنبه آسمان دشت را پوشانده اند به آرامی درحال حرکت هستند. گاهی حرکت دسته ای از آن ها مانع تابش مستقیم نور آفتاب به سمت زمین میشود. سبزه های دامنه کوه اندکی نم دارند.

اطرافم پر است از گل های ریز به رنگ آبی؛ شروع میکنم به بررسی شان تا شاید بفهمم چه نوع گلی هستند، بعد از کمی تلاش موفق به کشفش نمیشوم. در بین سبزه هایی که دامنه کوه را احاطه کرده اند بابونه، گل گاو زبان و کاکوتی هم دیده میشود. مشغول چیدن بابونه هستم که میبینم دو گوسفند که از جثه شان پیداست به تازگی متولد شده اند با همان صدای مخصوص خودشان به من نزدیک میشوند.

در بین حرکتشان گاهی توقف میکنند و سرشان را به داخل سبزه ها فرو میبرند و شروع به چریدن میکنند. هنوز ده متر با من فاصله دارند که ناگهان بلند میشوم، دو گوسفند بلافاصله با دیدن من توقف میکنند، از عقب نشینی و نزدیک شدنشان به یکدیگر متوجه میشوم که ترسیدند. تصمیم میگیرم که به آن ها نزدیک بشوم ولی به سرعت مسیر آمده را برمیگردند. رویم را برمیگردانم و به مسیرم به سمت بالای کوه ادامه میدهم.

حالا تنها صدایی که به گوشم میرسد ترکیب هو هوی باد و فریاد جیرجیرک هاست. هرچقدر که از دامنه کوه دورتر و به قله نزدیک تر میشوم، وزش باد تندتر و هوا هم سردتر میشود. از حجم و انبوهی سبزه ها هم رفته رفته کاسته میشود. زیپ سوییشرتم را تا زیر گلو میبندم و کلاهم را روی سرم میکشم.

بعد ازمدتی کوه پیمایی طاقت فرسا به نوک قله میرسم. حالا به تمام دشت و دامنه کوه اشراف کامل دارم. تصمیم میگیرم از آرامش فضای آنجا نهایت استفاده را بکنم، دراز میکشم و کلاه افتابی را روی صورتم میگذارم تا نور آفتاب چشمانم را آزار ندهد. دستم را زیر سرم میگذارم و گوش به ندای طبیعت میسپارم.