علوم غریبه جفر

علوم غریبه جفر را از سایت نکس دریافت کنید.

علم جـفر؛ علـم مخصوص اهـل بیت (علیه السّلام)

از دیرباز شنیده ایم که امام علی(ع) از علمی اطلاع داشته اند به نام «علم جفر» که از طریق این علم توانسته اند از تمام مسائل عالم باخبر شوند.برای بررسی دقیق تر و پی بردن به چگونگی این علم،باید به پرسش های زیر پاسخ دهیم:

اولاً: آیا چنین علمی وجود داشته است،که فقط حضرت علی(ع) از آن مطّلع باشند؟

ثانیاً: اگر این علم وجود داشته است،از کجا به دست امام علی(ع) رسیده است؟

ثالثاً: آیا این علم تنها در اختیار امام علی(ع) بوده یا سایر امامان(ع) هم از آن مطّلع بودند.اینها سئوالاتی است که شاید ذهن میلیون ها شیعه را درگیر کرده باشد.به این سبب به این پرسش ها پرداخته و سعی می کنیم جواب های شایسته ای برای آنها بیابیم.

پاسخ: برای وقوفِ کامل بر این مسئله ضرورت دارد مطالب در ضمنِ چندین بندِ مجزّا توضیح داده شود:

اسلام مرکّب از دو امر است: الف:کتاب آسمانی «قرآن کریم» که محصول یک نزول است؛ ب: بخشی از کتاب های جفر که محصول یک عروج است.

بیان اجمالی معنای جفر

از آنجایی که معنای تفصیلی جفر بعداً خواهد آمد،در اینجا جهت آمادگی ذهنی خواننده ی محترم،به اجمال بیان می کنیم که جفر یعنی «پوست قوچ وحشی» که تمام کتب انبیای سابق و کتبی که با املای رسول خدا(ص) و دست خطّ شریف علیّ بن ابی طالب(ع) نوشته شده است،در این پوست نگهداری می شود.واژه ی جفر در فارسی به انبان و در آذری به تغارچه ترجمه شده است.اینکه شنیده می شود علی(ع) از علم جفر مطّلع بوده؛یعنی اینکه این علی(ع) و اولاد معصوم علی(ع) هستند که از محتوای کتب موجود در آن انبان (جفر) مطّلع هستند.

جایگاه جفر نزد اهل بیت(ع)

امام صادق(ع) فرمودند: «در خانه ی ما مجموعه ای وجود دارد، با وجود آن ما اهل بیت(ع) به احدی از انسان ها احتیاج نداریم. این مردم جهان هستند که به شدّت به ما اهل بیت(ع)، به خاطر آن مجموعه نیاز جدّی دارند و در بین آن مجموعه، کتابی است با املای شخص رسول خدا(ص) و دست خطّ شریف علی(ع) که شامل صحیفه ای است که تمام حلال و حرام در آن بیان گردیده و مسائل را طوری روشن کرده است که شما اصحاب وارد منزل ما می شوید، بدون اینکه بدانید که ما اهل بیت(ع) می دانیم که شما به کدام دستور آن عمل کرده اید یا عمل نکرده اید!»

جفر؛ یک کتاب امنیتی

امام صادق(ع) در روایت دیگر فرمودند: «اگر نبود اینکه قبلاً مطالب و مسائلی را لو دادید، کتابی را به شما می دادیم که با وجود آن و به برکت آن تا روز قیام امام عصر(ع) به احدی نیاز پیدا نمی کردید که مسئله ای را از او بپرسید»

جامعیّت محتوای کتب موجود در جفر

امام صادق(ع) خطاب به اصحاب خود فرمودند: «وای به حالتان که نمی دانید جفر چیست؟ آن از نظر بزرگی و کوچکی یک پوست متوسط است که مربوط به یک قوچ (وحشی) می باشد. تمام آن پر است از املای رسول خدا(ص) از زبان خودش و بدون واسطه و دست خطّ علی(ع) است.هیچ حادثه ای یا شئی در جهان نیست که حکم آن در آنجا ذکر نشده باشد. حتّی دیه ی یک خراش کوچک»