انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی

انشا چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی را از سایت نکس دریافت کنید.

ضرب المثل «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی» از دیرباز در فرهنگ و ادبیات فارسی جایگاه ویژه‌ای داشته و پندآموزی عمیقی را در خود نهفته است. این مثل به ما یادآوری می‌کند که قبل از انجام هر کاری، باید به عواقب آن خوب فکر کنیم و از انجام کارهایی که پشیمانی به دنبال دارند، خودداری کنیم.

معانی و درس‌های مثل:

تفکر و تعقل قبل از عمل: این مثل به ما می‌آموزد که قبل از انجام هر کاری، باید با عقل و خرد خود به آن فکر کنیم و تمام جوانب امر را بسنجیم.

عدم غفلت و بی‌توجهی: این مثل به ما هشدار می‌دهد که نباید نسبت به عواقب اعمال خود بی‌توجه باشیم و با غفلت و بدون تفکر کارهایی را انجام دهیم که بعداً پشیمان شویم.

کنترل خشم و شهوت: گاه خشم و شهوت انسان را به انجام کارهایی وادار می‌کند که در آن لحظه درست به نظر می‌رسند، اما بعداً پشیمانی به بار می‌آورند. این مثل به ما می‌آموزد که بر خشم و شهوت خود غلبه کنیم و با عقل و منطق تصمیم بگیریم.

پذیرفتن مسئولیت اعمال: این مثل به ما یادآوری می‌کند که مسئول اعمال خود هستیم و باید بهای اشتباهات خود را بپردازیم.

داستان:

در زمان‌های قدیم، مردی زندگی می‌کرد که به خاطر عجله و بی‌فکری خود معروف بود. او هرگز قبل از انجام کاری به عواقب آن فکر نمی‌کرد و به همین دلیل، بارها و بارها پشیمان می‌شد.

روزی، این مرد در حال عبور از بازار بود که چشمش به یک اسب زیبا افتاد. او بدون اینکه به قیمت اسب یا توانایی خود برای نگهداری از آن فکر کند، آن را خرید.

اما خیلی زود متوجه شد که از پس خرج و مخارج اسب برنمی‌آید و مجبور شد آن را به نصف قیمت بفروشد. او از این کار خود بسیار پشیمان شد و فهمید که چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی.

نتیجه:

ضرب المثل «چرا عاقل کند کاری که باز آرد پشیمانی» درس‌های زیادی برای زندگی به ما می‌دهد. این مثل به ما می‌آموزد که قبل از انجام هر کاری، با عقل و خرد خود به آن فکر کنیم، از انجام کارهایی که پشیمانی به دنبال دارند خودداری کنیم، بر خشم و شهوت خود غلبه کنیم و مسئول اعمال خود باشیم.