مثل نویسی صفحه ۸۳ نگارش یازدهم اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم

مثل نویسی صفحه ۸۳ نگارش یازدهم اب در کوزه و ما تشنه لبان میگردیم را از سایت نکس دریافت کنید.

ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» حکایتی عمیق از غفلت و ناآگاهی انسان از داشته های خود را به تصویر می کشد. در این مثل، به وضعیتی اشاره می شود که فرد در جستجوی چیزی است که در نزدیکی او و به آسانی قابل دسترس است، اما به دلیل عدم توجه و غفلت، به دنبال آن در جاهای دیگر می گردد.

معانی و درس های مثل:

بی اطلاعی از داشته ها: گاه انسان از نعمات و امکاناتی که در اختیار دارد بی خبر است و به دنبال آنها در جاهای دیگر می گردد.

قدر ناشناسی: گاه انسان قدر نعمات و داشته های خود را نمی داند و تا زمانی که آنها را از دست ندهد، به ارزش آنها پی نمی برد.

عدم توجه و تمرکز: گاه انسان به دلیل عدم توجه و تمرکز، از چیزهایی که در اطرافش وجود دارد غافل می شود و به دنبال آنها در جاهای دیگر می گردد.

خودباختگی: گاه انسان به دلیل خودباختگی و کم بینی، تصور می کند که توانایی ها و امکانات لازم را ندارد و به دنبال آنها در دیگران یا جاهای دیگر می گردد.

کاربرد مثل:

این مثل در موقعیت های مختلفی می تواند کاربرد داشته باشد. به عنوان مثال، می توان از آن برای اشاره به:

کسی که به دنبال راه حل مشکلی است که به آسانی قابل حل است

کسی که قدر نعمات و داشته های خود را نمی داند

کسی که به دلیل عدم توجه و تمرکز، از فرصت های خود استفاده نمی کند

کسی که به دلیل خودباختگی، از توانایی های خود استفاده نمی کند

داستان:

در زمان های قدیم، مردی در بیابان گم شد و از شدت تشنگی به هلاکت افتاده بود. او ناگهان به کوزه ای که در زیر سایه درختی پنهان شده بود، برخورد کرد. با خوشحالی کوزه را باز کرد، اما دید که کوزه خالی است.

مرد ناامید از یافتن آب، به راه خود ادامه داد. اما پس از مدتی، دوباره احساس تشنگی کرد. او به عقب برگشت و به کوزه نگاه کرد. ناگهان متوجه شد که قطرات کوچکی از آب از ترک های کوزه به بیرون نشت می کند.

مرد با خوشحالی قطرات آب را جمع کرد و نوشید. او از غفلت خود پشیمان شد و فهمید که آب در کوزه بود و او تشنه لبان می گشت.

نتیجه:

ضرب المثل «آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» به ما یادآوری می کند که باید قدر نعمات و داشته های خود را بدانیم و به دنبال چیزهایی در جاهای دیگر نباشیم که به آسانی در نزدیکی ما قابل دسترس هستند. همچنین، این مثل به ما می آموزد که با دقت و توجه به اطرافمان، می توانیم راه حل مشکلات خود را پیدا کنیم.