تحقیق شهید مطهری

تحقیق شهید مطهری را از سایت نکس دریافت کنید.

استاد شهید مرتضی مطهری (1298 - 1358) متفکر، فیلسوف، نویسنده و مترجم برجسته ایرانی بودند که نقش مهمی در ترویج اسلام ناب محمدی و روشنفکری دینی در ایران ایفا کردند.

زندگی‌نامه:

تولد و تحصیلات: شهید مطهری در 13 بهمن 1298 در فریمان متولد شدند. پس از طی دوران ابتدایی در مکتب‌خانه، به حوزه علمیه مشهد رفتند و در محضر اساتید برجسته آن زمان به تحصیل علوم دینی پرداختند. در سال 1316 به قم مهاجرت کردند و از محضر بزرگانی همچون امام خمینی، علامه طباطبایی و آیت الله بروجردی بهره بردند.

فعالیت‌ها: شهید مطهری پس از اتمام تحصیلات، به تدریس در حوزه علمیه قم و دانشگاه تهران پرداختند. همچنین در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز حضور داشتند و از جمله یاران امام خمینی در مبارزات علیه رژیم پهلوی بودند. ایشان در تاسیس نهادهای مختلفی همچون حسینیه ارشاد و جامعه روحانیت مبارز نقش داشتند.

شهادت: شهید مطهری در 12 اردیبهشت 1358 توسط گروهک فرقان به شهادت رسیدند.

آثار:

شهید مطهری بیش از 80 کتاب و مقاله در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی، فلسفه، تاریخ، عرفان و ... نوشته‌اند. برخی از مشهورترین آثار ایشان عبارتند از:

پیامبر اعظم

آشنایی با قرآن

مسأله حجاب

نقد ماتریالیسم

عدالت اجتماعی از نظر اسلام

انسان و ایمان

حماسه حسینی

جاذبه و دافعه علی (ع)

معارف و معاریف

فطرت

دیدگاه‌ها:

شهید مطهری معتقد بودند که اسلام پاسخگوی تمام نیازهای بشری در همه ابعاد زندگی است. ایشان در آثار خود به تبیین معارف اسلامی با زبانی ساده و روشن پرداختند و در تلاش بودند تا اسلام را از انحرافات و خرافات دوری نگه دارند.

تاثیرات:

شهید مطهری از جمله تاثیرگذارترین شخصیت‌های فکری و دینی ایران در قرن بیستم هستند. آثار ایشان چراغ راه بسیاری از روشنفکران و متفکران مسلمان بوده و نقش مهمی در ترویج اسلام ناب محمدی و نگرش عقلانی به دین داشته است.

روز معلم:

به پاس خدمات ارزشمند شهید مطهری در عرصه تعلیم و تربیت، سالروز شهادت ایشان (12 اردیبهشت) در ایران به عنوان «روز معلم» نامگذاری شده است.