هزار دف پالنگان

هزار دف پالنگان را از سایت نکس دریافت کنید.

هزار دف پالنگان: نوای عرفانی در دل هورامان

جشنواره «هزار دف» مراسمی فرهنگی و عرفانی است که همه ساله در روستای پالنگان، از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان برگزار می‌شود. این جشنواره که در اوایل اردیبهشت ماه مصادف با هفته طبیعت برگزار می‌شود، به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه هورامان شناخته شده و گردشگران زیادی را از سراسر ایران به خود جذب می‌کند.

آیین هزار دف:

در این مراسم، دف‌نوازان محلی با حضور در بام خانه‌های پلکانی روستا، به نواختن دف و خواندن آوازهای عرفانی و مذهبی می‌پردازند. نوای دف و آواز دف‌نوازان در دره‌های هورامان پیچیده و فضایی معنوی و روحانی را ایجاد می‌کند.

تاریخچه:

تاریخچه دقیق این جشنواره به طور کامل مشخص نیست، اما برخی منابع قدمت آن را به دوران باستان و آیین‌های مهرپرستی نسبت می‌دهند. همچنین عده‌ای دیگر معتقدند که این مراسم در دوره اسلام و همزمان با ورود اسلام به این منطقه رواج پیدا کرده است.

اهمیت:

جشنواره هزار دف علاوه بر ارزش فرهنگی و مذهبی، از نظر گردشگری نیز اهمیت زیادی دارد. این جشنواره هر ساله گردشگران زیادی را به روستای پالنگان و منطقه هورامان جذب می‌کند و باعث معرفی این منطقه و فرهنگ و آداب و رسوم مردم کرد به سراسر ایران و جهان می‌شود.

ثبت ملی:

جشنواره هزار دف در سال 1389 به عنوان یکی از میراث فرهنگی ناملموس ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.