تحقیق درباره بیماری سل

تحقیق درباره بیماری سل را از سایت نکس دریافت کنید.

«سل» از دسته بیماری‌های عفونی است که در اثر مایکوباکتریوم‌های سلی ایجاد می‌گردد. این بیماری می‌تواند تمامی اعضای بدن انسان را درگیر کند و آن­‌ها را به این بیماری مبتلا نماید. شایع‌ترین شکل این بیماری، سل ریوی می‌باشد.

میکروب عامل این ایجادکننده این بیماری از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیما به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند.

این بیماری دارای دو نوع

فعال، پنهان می‌باشد.

نوع پنهان این بیماری هیچ نشانه ای ندارد اما نوع فعال این بیماری می‌تواند باعث بروز برخی از نشانه ها در بدن گردد.

برای تشخیص این بیماری معمولاً پزشک صدای ریه فرد را گوش می دهد. همچنین ممکن است پزشک آزمایش خون یا آزمایش پوستی روی بدن بیمار انجام دهد. دو نوع پوستی و استخوان از دیگر انواع این بیماری هستند.

«بیماری سل»

بیماری سل یا تب لازم از دسته بیماری‌هایی است که در بین عموم مردم بسیار شایع می‌باشد. این بیماری می‌تواند در بسیاری از موارد موجب مرگ افراد شود. این بیماری عموما به شش‌ها حمله می کند و سپس دیگر قسمت های بدن را درگیر می نماید.

زمانی که افراد به بیماری مبتلا می شوند، می‌توانند از طریق سرفه و عطسه باکتری را به هوا منتقل و پخش نمایند. بیشتر عفونت‌ها معمولاً پنهان هستند و علامتی ندارند. این بیماری شایع و مرگبار در صورتی که درمان نشود می‌تواند منجر به مرگ بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری گردد.

«انواع بیماری سل»

این بیماری دارای دو نوع عفونت متفاوت است. عفونت پنهان و عفونت فعال که در ادامه به بررسی هر یک از این دو نوع می‌پردازیم:

سل فعال: در صورتی که عفونت فعال به بدن بیمار سرایت کند، باعث بروز نشانه‌هایی در بدن می‌شود. فعال این بیماری مسری است و می‌تواند به بدن دیگران سرایت کند.

سل پنهان: در حالت پنهان بیماری، باکتری به شکل غیر فعال در بدن باقی می‌ماند. علاوه بر اینکه عفونت پنهان مسری نیست، هیچ نشانه‌‌ای هم در بدن انسان به جای نمی‌گذارد. در صورتی که نوع پنهان این بیماری درمان نشود ممکن است به نوع فعال این بیماری تبدیل گردد.