ریاضی چهارم صفحه ۱۲۵

ریاضی چهارم صفحه ۱۲۵ را از سایت نکس دریافت کنید.

جواب کار در کلاس صفحه 125 ریاضی کلاس چهارم

۱- به کمک گونیا بررسی کنید آیا دو خط ۱ و ۲ با هم موازی‌اند. چرا؟

عکس

پاسخ: بله، خطی که خط ۱ و ۲ را قطع کرد با هر دو زاویه‌ی ۹۰ درجه ساخته است پس این دو خط با هم موازی هستند.

۲- به کمک گونیا بررسی کنید که کدام زاویه‌ها، زاویه‌ی راست هستند. سپس مشخص کنید که کدام خط‌ها با هم موازی‌اند.

عکس

پاسخ: خط ۵ بر خط‌های ۱ و ۲ عمود است پس این دو خط موازی می باشند، همچنین خط ۶ خط ۳ و ۴ را قطع کرده است و بر هر دو عمود است پس خط ۳ و ۴ با هم موازی می باشند.

۳- سه پاره خط دیگر رسم کنید که بر دو خط موازی رو به رو عمود باشند. طول این پاره خط‌ها را اندازه بگیرید. چه نتیجه ای می گیرید؟

عکس

پاسخ: فاصله‌ی عمود دو خط موازی در همه‌ی نقطه ها با هم برابر است و به خاطر همین که اگر آن ها را ادامه دهیم همدیگر را قطع نمی کنند.

جواب تمرین صفحه ۱۲۵ ریاضی کلاس چهارم

۱- خط‌های ۱ و ۲ باهم و خط‌های ۳ و ۴ باهم موازی‌اند. اندازه‌ی زاویه‌هایی را که با علامت (؟) مشخص شده‌اند پیدا کنید. راه حل خود را بنویسید و توضیح دهید.

عکس

پاسخ: در این سوال دو خط ۱ و ۲ با هم موازی اند و دو خط موازی ۳ و ۴ آن ها را قطع کرده اند. وقتی یک خط مورب دو خط موازی را قطع کند ۴ زاویه‌ی تند و ۴ زاویه‌ی باز تشکیل می دهد که زاویه های تند با هم برابر و زاویه های باز نیز با هم برابر می باشند.

۲- چرا با روش زیر و به کمک گوشه‌ی گونیا می توان دو خط موازی رسم کرد؟ توضیح دهید.

عکس

پاسخ: چون هر دو زاویه با استفاده از یک گوشه‌ی گونیا رسم شده اند بنابراین دو زاویه‌ی رسم شده با هم برابر هستند و در نتیجه دو خط رسم شده با هم موازی می باشند.

۳- به کمک گونیا یک مستطیل رسم کنید.

عکس

۴- در صفحه‌ی شطرنجی رو به رو مستطیلی رسم کنید که طول آن دو برابر طول مستطیل رسم شده و عرض آن ۳ برابر عرض شکل رسم شده باشد.

عکس