نگارش ششم درس میوه هنر
نگارش ششم درس میوه هنر را از سایت نکس دریافت کنید.
جواب سوالات درس میوه هنر نگارش کلاس ششم
املا و دانش زبانی
1. با توجه به متن شعر، برای هر یک از نشانه ها، واژه های مناسب بنویسید.
- حاصل - صدای
- قصه - دهقان
- هیزم - توده - هیمه
- شعله - عمل
2. واژه های زیر را از متن درس بیابید و بنویسید.
- آتشگر
- سپیدار
- آهسته
- گذرد
3. کدام یک از جمله های زیر شبه جمله هستند؟
- یا رب
- دریغ
- پس اعتدال نگاه باید داشت
- بار الها
- گشاده است بر ما در راستی
4. مخفف واژه های زیر را بنویسید.
- پارسال - پار
- دیروز - دی
- گاه - گه
داستان شهر را به نثر ساده بنویسید.
داستان در مورد درخت سپیداری در باغی بود که یک روز به خاطر اینکه با تبر داشتند آن را قطع می کردند ناراحت شد و با اندوه و گریه گفت که از دست هیزم شکن و نجار دیگر برایش شاخ و برگی باقی نمانده است. تبر به او گفت: گناه تو این است که میوه و حاصلی نداری.
تا سحر صدای تبر به گوش می رسد و هیزم زیادی در باغ جمع شد و زمانی که کشاورز با آن هیزم ها، تنورش را روشن کرد، درخت سپیدار با حالت گریه گفت : افسوس که هیزم شدم و روزگار مرا با آتش بدبختی سوزاند. در این هنگام شعله به او خندید و گفت بی ارزشی خودت باعث شد که اینگونه پست و حقیر بشی.
۲- سرنوشت درختی را که امروز تبدیل به میز و نیمکت شده، از زبان خودش در پنج سطر بنویسید.
درختی زیبا در جنگل بودم. درختان دیگری نیز همراه من بریده شده اند. از سرنوشت آنها دیگر خبری ندارم. ابتدا خیلی ناراحت بودم اما اکنون که به میز و نیمکت تبدیل شده ام و باعث می شوم که دانش آموزان راحت تر درس بخوانند خوشحالم. اگر به کاغذ هم تبدیل میشدم باز هم خوشحال بودم. ولی اگر مرا به مبلمان یا دیگر وسایل تزیینی تبدیل می کردند خوشحال نمیشدم.
از چوب من خیلی استفاده ها میشود. خیلی ها ما را که هنوز زنده ایم با تبر قطع میکنند. خیلی ها هم شاخ و برگ های مارا می شکنند. خواهش میکنیم به ما احترام بگذارید. به محیط زیست احترام بگذارید.