معنی ضرب المثل مار گزیده از ریسمان

معنی ضرب المثل مار گزیده از ریسمان را از سایت نکس دریافت کنید.

جواب سوال صفحه ۹۴ نگارش ششم

معنی ضرب المثل «مار گزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد» چیست؟

مفهوم ضرب المثل «مارگزیده از ریسمان سیاه و سفید می ترسد» این است که: کسی که یک بار از چیزی آسیب دیده، از چیزهای مشابه آن هم می ترسد، حتی اگر آن چیزها خطری نداشته باشند. به عبارت دیگر، این ضرب المثل به احتیاط و ترس بیش از حد کسی اشاره دارد که تجربه ناخوشایندی در گذشته داشته است.

ریشه این ضرب المثل به زمانی برمیگردد که خانه ها تاریک و روشنایی درستی نداشتند و حیواناتی مثل مار و موش در آنها راه پیدا می کردند. افراد خانه در تاریکی و روشنای کم، از دور تفاوتی بین طناب و مار نمی توانستند قائل شوند و وحشت می کردند. از این رو، اگر کسی قبلاً توسط مار گزیده شده بود، حتی از طناب سیاه و سفیدی که شبیه مار بود هم می ترسید.

امروزه از این ضرب المثل در موارد مختلفی استفاده می شود، از جمله: زمانی که کسی از تجربه ناخوشایندی در گذشته درس گرفته و در مورد مشابه آن احتیاط می کند، زمانی که کسی به دلیل ترس از شکست، از امتحان کردن چیزهای جدید خودداری می کند، و زمانی که کسی به دلیل تجربه بدی که با یک شخص داشته، از تمام افراد مشابه آن شخص دوری می کند.

ضرب المثل های مشابه شامل: «آب در کوزه و ما تشنه لب به رود»، «یک بار سوختن، صد بار احتیاط کردن» و «از گزیده شدن مار، پرهیز می کند».

مثالی از این ضرب المثل این است که: «مریم بعد از اینکه در تصادف رانندگی مجروح شد، از رانندگی می ترسید و حتی حاضر نبود سوار ماشین شود».

درست است که احتیاط و درس گرفتن از تجارب گذشته مفید است، اما ترس بیش از حد می تواند مانع پیشرفت و زندگی شاد شود. بنابراین، باید تعادل را بین احتیاط و شجاعت حفظ کرد.