خودارزیابی درس ۹ فنون دهم انسانی
خودارزیابی درس ۹ فنون دهم انسانی را از سایت نکس دریافت کنید.
جواب سوال خودارزیابی درس 9 علوم و فنون کلاس دهم
۱- در کدام بیتها، آرایه موازنه به کار رفته است؟ دلیل خود را بنویسید.
گر عزم جفا داری، سر در رهت اندازم
ور راه وفا گیری، جان در قدمت ریزم
سعدی
پاسخ: موازنه ندارد، زیرا کلمات دو به دو باهم سجع متوازن یا متوازی ندارند، اندازم و ریزم سجع مطرف هستند.
ز گرز تو خورشید گریان شود
ز تیغ تو بهرام بریان شود
فردوسی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا همه واژه ها مقابل هم سجع متوازن دارند و واژه های بریان و گریان سجع متوازی دارند.
جفا پل بود، بر عاشق شکستی
وفا گل بود، بر دشمن فشاندی
خاقانی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا در بیت سجع متوازن و متوازی وجود دارد کلمات وفا-جفا-پل-گل متوازیاند.
همه شوری ونشاطی، همه عشقی وامیدی
همه سحری و فسونی، همه نازی و خرامی
شفیعی کدکنی
پاسخ: موازنه است، زیرا سجع متوازن در بیت وجود دارد.
تیر بلای او را جز دل هدف نباشد
تیغ جفای او را جز جان سپر نباشد
خواجوی کرمانی
پاسخ: موازنه است، زیرا کلمات دو به دو سجع متوازن دارند، به جز واژههای بلا و جفا که سجع متوازیاند.
در بزم ز رخسار دو صد شمع برافروز
وز لعل شکربار، می و نقل فرو ریز
عراقی
پاسخ: موازنه ندارد.
پرواز به آنجا که نشاط است و امید است
پرواز به آنجا که سرودا ست و سرورا ست
فریدون مشیری
پاسخ: موازنه دارد، زیرا همه واژههای مقابل هم سجع متوازن یا متوازی دارد.
نظر تا کنی عرض نقل است و می
نفس تا کشی، حرف چنگا ست و نی
بیدل دهلوی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا واژههای مقابل هم به جز می و نی سجع متوازن دارند.
۲- در کدام یک از ابیات، شاعر از آرایه ترصیع، بهره برده است؟ دلیل انتخاب خود را بنویسید.
عالم همه عابدند و معبود یکی است
دنیا همه ساجدند و مسجود یکی است
فرخی یزدی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا عالم و دنیا سجع متوازن دارند و بقیه کلمات سجع متوازی دارند.
چرا ننهم؟ نهم دل بر خیالت
چرا ندهم؟ دهم جان در وصالت
خاقانی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا دل و جان سجع متوازن دارد و بقیه کلمات در بیت سجع متوازی دارند.
چرا مطرب نمیخواند سرودی؟
چرا ساقی نمیگوید درودی؟
ابتهاج
پاسخ: آرایه ترصیع ندارد، زیرا واژههای مطرب و ساقی سجع متوازن هستند پس موازنه است.
راه وصل تو، راه پر آسیب
درد عشق تو، درد بی درمان
هاتف اصفهانی
پاسخ: موازنه دارد، زیرا واژه های بیت مقابل هم سجع متوازن دارند.
ما ز بالاییم و بالا میرویم
ما ز دریاییم و دریا میرویم
مولوی
پاسخ: ترصیع دارد، زیرا تمام واژه ها دو به دو سجع متوازی دارند.
۳- کدام بیت از نظر کاربرد «سجع»، ارزش موسیقایی بیشتری دارد؟
هم عقل دویده در رکابت
هم شرع خزیده در پناهت
"جمالالدّین عبدالرّزاق اصفهانی"
ما برون را ننگریم و قال را
ما درون را بنگریم و حال را
"مولوی"
جواب: بیت دوم زیرا همه سجعهای این موازنه، متوازیاند؛ یعنی علاوه بر هموزنی، واجهای پایانی آنها نیز یکسان است. سجع متوازی ارزش موسیقاییاش از سجع متوازن بیشتر است.
۴- شاعر در ابیات زیر، برای بهرهگیری از آرایه «سجع» چه شیوهای را بهکار گرفته است؟ توضیح دهید.
بهاری کز دو رخسارش، همی شمس و قمر خیزد
نگاری کز دو یاقوتش همی شهد و شکر ریزد
کلیله و دمنه
برگ بی برگی بود ما را نوال
مرگ بی مرگی بود ما را حلال
مولوی
ما چو ناییم و نوا در ما ز توست
ما چو کوهیم و صَدا در ما ز توست
مولوی
جواب: در بیت اول تقابل سجعهای متوازن آرایهی موازنه و در بیت دوم و سوم تقابل سجعهای متوازی، آرایهی ترصیع را ساخته است.
۵- در تقطیع هجایی هر بیت زیر، چند هجای کشیده دیده میشود؟
هر که تأمّل نکند در جواب
بیشتر آید سخنش ناصواب
سعدی
هر کِ ت أم بی ش تَ را / مفتعلن / – U U-
مل نَ کُ ند ید سُ خَ نش / مفتعلن / – U U-
در جَ واب نا صَ واب / فاعلن / – U –