تاثیر و نقش پروین اعتصامی در ادبیات یا هنر

تاثیر و نقش پروین اعتصامی در ادبیات یا هنر را از سایت نکس دریافت کنید.

پروین اعتصامی را نخستین زنی می‌دانند که به معنای واقعی شاعر بوده است از وی به نام مشهورترین شاعر زن ایران یادبود می‌شود؛ زیرا شعرهای پروین دارای عنصر اصالت است. از هم مهمتر اینکه شعر پروین دارای جنبه آموزشی و اخلاقی است.

پروین اعتصامی تنها شاعری بود که با نگرشی زنانه به سرودن اشعار سیاسی پرداخت اشعار وی ترکیب‌شده از ادبیات کهن فارسی و ادبیات نوین غرب بود و بیشتر اشعار او در قالب قصیده و قطعه است.

پروین اعتصامی اگرچه شاعری است متعلق به دوران معاصر اما روح و جانش به جهت انس با ادب کلاسیک و شاهکار های شعر فارسی در قلمرو شعر کلاسیک قرار دارد.

شعرهای پروین تعلیمی و اخلاقی است. ملک‌الشعرای بهار سبک شعری پروین را مستقل و چیده‌شده از دو سبک خراسانی در قصاید وعراقی در قطعات و مناظرات می‌داند. اعتصامی در بیان مقاصد خود از هنرهای شخصیت‌بخشی، تخیل و تمثیل با شیوایی کم‌نظیری استفاده بسیار کرده است.

مهمترین موضوعات اجتماعی در شعر پروین شامل پند و اندرز به جوانان، توجه به حال ایتام، توصیه به سعی، تلاش وکار، حمایت از اقشار زحمتکش و ابراز همدلی با محرومان است.

شعر وی در شرایط اجتماعی آن روزگار، بیانگر انتقاد از اوضاع موجود همانند بی‌عدالتی‌های موجود، مساوات‌طلبی، توجه به وضع زنان با زبان نمادین، رمانتیک و تعلیمی بود که در این میان وضع زنان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

ملک‌الشعرای بهار به تمام معنی او را ستوده ادعا کرده است که شاعری از جنس زن که دارای این قریحه واستعداد باشد و با این توانایی و طی مقدمات تتبع و تحقیق، اشعاری چنین نغز و نیکو بسراید از نوادر محسوب و جای بسی تعجب و شایسته هزاران تحسین و تمجید است.