حکومت بنی امیه چگونه تاسیس شد

حکومت بنی امیه چگونه تاسیس شد را از سایت نکس دریافت کنید.

تاسیس حکومت بنی امیه

حکومت بنی امیه در سال 41 هجری قمری (661 میلادی) پس از واقعه صلح امام حسن مجتبی (ع) با معاویه بن ابی سفیان تاسیس شد. معاویه که از صحابه پیامبر اسلام (ص) و از مخالفان سرسخت امام علی (ع) بود، پس از شهادت امام علی (ع) به عنوان خلیفه مسلمین خود را معرفی کرد.

برخی از عوامل تاسیس حکومت بنی امیه:

قدرت و نفوذ معاویه: معاویه از قدرت و نفوذ زیادی در شام برخوردار بود. او با استفاده از این قدرت و نفوذ، توانست بسیاری از بزرگان و سران قبایل را با خود همراه کند.

ضعف و تفرقه در بین مسلمانان: پس از شهادت امام علی (ع)، جامعه اسلامی دچار ضعف و تفرقه شد. برخی از مسلمانان از امام حسن مجتبی (ع) حمایت می‌کردند و برخی دیگر از معاویه.

صلح امام حسن مجتبی (ع): امام حسن مجتبی (ع) برای حفظ جان شیعیان و جلوگیری از خونریزی بیشتر، با معاویه صلح کرد. در این صلح، معاویه متعهد شد که به جان و مال شیعیان تعرض نکند و بعد از خود، خلافت را به امام حسن (ع) واگذار کند.

حکومت بنی امیه حدود 90 سال (41 تا 132 هجری قمری) به طول انجامید. در این دوره، امویان قلمرو اسلامی را به طور قابل توجهی گسترش دادند و به اسپانیا، شمال آفریقا، و جنوب شرق آسیا لشکرکشی کردند.

برخی از ویژگی‌های حکومت بنی امیه:

سلطنتی بودن: حکومت بنی امیه برخلاف حکومت خلفای راشدین، موروثی بود و معاویه پس از خود، خلافت را به پسرش یزید واگذار کرد.

تبعیض نژادی: امویان بین عرب و غیر عرب تبعیض قائل می‌شدند و عرب‌ها را از امتیازات بیشتری برخوردار می‌کردند.

مخالفت با اهل بیت: امویان با اهل بیت پیامبر (ص) مخالفت می‌کردند و به شهادت امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلا منجر شد.

حکومت بنی امیه در سال 132 هجری قمری با قیام بنی عباس به پایان رسید.