قل يتوفاكم ملك الموت الذي وكل بكم تفسير
قل يتوفاكم ملك الموت الذي وكل بكم تفسير را از سایت نکس دریافت کنید.
كلمهى «توفى» به معناى باز پس گرفتن كامل چيزى است. با توجّه به اينكه بدن مرده پس از مرگ در جاى خود باقى مىماند، پس مراد از گرفتن به طور كامل، گرفتن روح است كه حقيقت انسان است، او اگر رفت، انسان به طور كامل رفته است. بنابراين روح داراى اصالت و استقلال بوده و باقى است و در قيامت همين روح با ملحق شدن دوباره به جسم، برانگيخته خواهد شد.
قرآن دربارهى شيوهى قبض روح، سه تعبير دارد:
الف: در يكجا مىفرمايد: فرشتگان، جان وروح آدمى را مىگيرند. «تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ» «1»*
ب: در آيهى مورد بحث، مأمور قبض روح را فرشتهاى به نام ملك الموت معرّفى كرده است.
ج: در آيهى 42 سوره زمر اين كار را به خداوند نسبت مىدهد. «اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ»
«1». نحل، 28.
جلد 7 - صفحه 307
در جمع اين سه آيه شايد بتوان گفت: فرشتگان، روح را مىگيرند و آن را به ملك الموت تحويل مىدهند و او به خداى متعال تحويل مىدهد. چنانكه امام صادق عليه السلام در پاسخ اين سؤال كه در اطراف جهان افراد زيادى در آنِ واحد مىميرند، چگونه ملك الموت در يك لحظه در همه جا حضور دارد؟ فرمودند: «او يارانى از فرشتگان دارد كه روح مردم را از اطراف مىگيرند، سپس ملك الموت ارواح را از فرشتگان تحويل مىگيرد». «1»
شايد هم درجات مردم سبب تفاوت قبض روح آنان مىشود به اين معنا كه مردم عادى را فرشتگان و مردم با تقوا را ملك الموت و اولياى خدا را خداوند قبض روح مىكند.
پیام ها
1- شبهات را بدون پاسخ نگذاريد. قالُوا ... قُلْ ...
2- حقيقت انسان روح اوست، همين كه روح قبض شد گويا انسان قبض شده است. «يَتَوَفَّاكُمْ»
3- فرشتگان از انجام مأموريّت، شانه خالى نمىكنند. «مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ»
4- مرگ انسان و دفن او، گامى براى زنده شدن اوست، همان گونه كه دفن بذر گامى براى سبز شدن است. «ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ»
5- همان خدايى كه جانها را مىگيرد، روزى با يك اراده، همه انسانها را به سوى خود برمىگرداند. «تُرْجَعُونَ»