سم دیازینون چیست

سم دیازینون چیست را از سایت نکس دریافت کنید.

دیازینون یک حشره کش ارگانوفسفره است که برای کنترل طیف وسیعی از آفات از جمله حشرات، کنه ها و کرم ها استفاده می شود. این ماده به عنوان یک سم عصبی عمل می کند و با مختل کردن عملکرد سیستم عصبی حشره باعث مرگ آن می شود. دیازینون برای انسان و حیوانات نیز سمی است و می تواند باعث مشکلات تنفسی، تحریک پوست و چشم و در موارد شدید مرگ شود.

دیازینون در سال 1952 توسط شرکت Ciba-Geigy (اکنون Syngenta) توسعه یافت. در ابتدا برای استفاده در کشاورزی استفاده می شد، اما بعداً برای استفاده در مصارف خانگی و تجاری نیز فرموله شد. دیازینون در حال حاضر در بیش از 100 کشور جهان استفاده می شود.

دیازینون یک سموم بسیار موثر است، اما همچنین یک سم بسیار خطرناک است. استفاده از آن باید فقط توسط افراد آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود. هنگام استفاده از دیازینون باید از احتیاطات ایمنی مناسب مانند پوشیدن دستکش، عینک و لباس محافظ استفاده شود.

دیازینون برای محیط زیست نیز سمی است. می تواند پرندگان، ماهی ها و سایر حیوانات را بکشد. همچنین می تواند آب های زیرزمینی را آلوده کند.

به دلیل خطرات زیست محیطی و سلامتی، استفاده از دیازینون در حال کاهش است. در برخی کشورها، استفاده از دیازینون برای مصارف کشاورزی ممنوع شده است.