بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند

بنی ادم اعضای یک پیکرند که درآفرینش ز یک گوهرند را از سایت نکس دریافت کنید.

بیت "بنی آدم اعضای یک پیکرند" از آثار بزرگ شاعر ایرانی، سعدی شیرازی، معروف است. این بیت در بوستان سعدی در باب اول، حکایت دهم آمده و معنای آن انسان‌ها را مانند اعضای یک بدن توصیف می‌کند که از یک گوهر و اصل آفریده شده‌اند. سعدی در این بیت به وحدت و یگانگی انسان‌ها اشاره می‌کند و بیان می‌کند که همه انسان‌ها با هم برابر هستند و باید به یکدیگر کمک و یاری برسانند.

از سایر اشعار سعدی نیز می‌توان به بیتی اشاره کرد که به این مضمون می‌پردازد؛ مثلاً او در بیتی می‌گوید: "همه کس را بهر کاری ساختند، مگر او را که کار او خداست" که نیز به یگانگی و هدفمندی خلقت انسان‌ها اشاره دارد.

از دیدگاه سعدی، انسان‌ها باید با یکدیگر همدلی و همدردی داشته باشند و در غم و شادی یکدیگر شریک باشند. این بیت به دلایل اخلاقی و انسانی بسیار مهم است و از نظر بلاغی نیز زیبا و دلنشین می‌باشد. استفاده از تشبیه در این بیت، زیبایی و ظرافت آن را بیشتر می‌کند.

علاوه بر توضیحات فوق، بیت "بنی آدم اعضای یک پیکرند" دارای تفاسیر و برداشت‌های مختلفی است. برخی این بیت را به عنوان دلیلی برای برابری و عدالت اجتماعی می‌دانند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان تذکری برای همدلی و همدردی انسان‌ها با یکدیگر می‌پذیرند. در نهایت، تفسیر و برداشت نهایی از این بیت به عهده خواننده است، ولی هرگونه تفسیری نشان از عمق و ارزش این بیت در ادبیات فارسی دارد.