سن تکلیف یعنی چه

سن تکلیف یعنی چه را از سایت نکس دریافت کنید.

در اسلام بر اساس دستورات دینی، دختران و پسران بالغ مسلمان، مکلّف نامیده می‌شوند و می‌بایست واجبات دین اسلام را انجام داده و از محرمات دوری بجویند. «سن تکلیف برای دختران مسلمان، در پایان ۹ سالگی و آغاز ۱۰ سالگی و برای پسران، پایان ۱۵ سالگی و آغاز ۱۶ سالگی می‌باشد. »مبنای محاسبه بر اساس سال قمری می باشد.

سالهای قمری ۱۰ روز از سال شمسی کمتر است و با تبدیل ۹ سال قمری به ۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز از سال شمسی میرسیم. یعنی اگر دختری در ۱ فروردین ماه سال ۱۳۸۰ متولد شود(۱۳۸۰/۰۱/۰۱) پس از ۸ سال و ۸ ماه و ۲۵ روز و در تقریبا در تاریخ ۱۳۸۸/۰۹/۲۱ به سن تکلیف میرسد (لازم بذکر است اینکه بجای ۲۶ام آذر در ۲۱ام آذر به سن تکلیف رسیده است بخاطر محاسبه سالهای کبیسه است).

نظر مراجع در مورد زمان مکلف شدن دختران را مرور میکنیم: ●آیت الله خامنه‌ای: دختر بعد از تمام شدن نُه سال قمری بالغ می‌شود و اگر قبل از رسیدن به نه سال محتلم شده یا موی زبر در محل مخصوص رشد کند، مکلّف میشود. ●آیت الله سیستانی: اتمام ۹ سال قمری باعث مکلف شدن وی میشود. ●آیت الله مکارم شیرازی: ۹ سال قمری تمام. ●آیت الله نوری همدانی: نه (۹) سال قمری تمام.