آیا بوییدن عطر روزه را باطل میکند

آیا بوییدن عطر روزه را باطل میکند را از سایت نکس دریافت کنید.

«نظر امام خمینی (ره)» استفاده از ادکلن و عطر زدن، نه تنها منافاتی با روزه‌ ندارد بلکه آن تحفه روزه‌دار است. لیکن این موضوع یعنی عطر زدن؛ در احکام روزه امری متمایز از بوئیدن ریاحین به شمار آمده و برای آن حکم دیگری ذکر شده است:

1- از جملۀ مکروهات روزه، بوئیدن ریاحین است، مخصوصا گل نرگس؛ و مقصود از ریاحین هر گیاهی است که بوی خوش داشته باشد. 2- عطر زدن مانعی ندارد، زیرا آن تحفه روزه‌دار است، لکن بهتر آن است که مشک را بکار نبرد، بلکه خوشبو شدن با مشک برای روزه‌دار مکروه است. 3- بوئیدن بوی غلیظ بطوری که به حلق برسد، بهتر است که ترک شود

«آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری» سؤال: استعمال عطر برای روزه‌دار، در ماه رمضان چه حکمی دارد؟ پاسخ: استعمال عطر برای روزه‌دار مستحب است؛ ولی بو کردن گیاهان معطّر مکروه است.

«آیت‌الله سیستانی» سؤال: استفاده از عطر و ادکلن برای روزه دار چه حکمی دارد؟ پاسخ: مانعی ندارد.

«آیت الله مکارم شیرازی» پرسش: استفاده از عطر یا بوئیدن گیاهان معطّر برای روزه دار چه حکمی دارد؟ پاسخ: استعمال عطر و بوهای خوش برای روزه دار مستحب است ولی بوییدن گیاهان معطر کراهت دارد. البته توجه داشته باشید که عطر زدن خانمها در خارج از منزل در روایت اسلامی نهی شده است، ولی چنانچه مقدار کمی برای از بین بردن بوی عرق و مانند آن بزنند مانعی ندارد.