اعمال لیله الرغائب چیست

اعمال لیله الرغائب چیست را از سایت نکس دریافت کنید.

اعمال لیله الرغائب، که به نخستین شب جمعه ماه رجب موسوم است، شامل چندین بخش است. این شب، به دلیل اهمیت ویژه‌ای که در منابع دینی به آن اشاره شده، مورد توجه خاص مسلمانان قرار گرفته است. از جمله اعمال مرسوم در این شب، انجام نماز ویژه‌ای است که متشکل از دوازده رکعت است و بین نماز مغرب و عشاء خوانده می‌شود. هر دو رکعت با یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره "حمد"، سه مرتبه "سوره قدر" و دوازده مرتبه "سوره توحید" خوانده می‌شود.

پس از اتمام این نماز، ذکر و دعاهای خاصی نیز وجود دارد که باید خوانده شود. این ذکرها شامل درود بر پیامبر اکرم (ص) و خاندان ایشان، سجده و تکرار برخی اذکار می‌باشد. در این شب، همچنین توصیه شده است که مؤمنین حاجات و آرزوهای خود را از خداوند طلب کنند.

به علاوه، روایت شده است که در این شب، فرشتگان به خداوند عرض می‌کنند که برای روزه‌داران ماه رجب طلب آمرزش نماید. بر اساس احادیث، اهمیت بسیار زیادی برای نماز ویژه این شب قائل شده‌اند و بیان شده که ثواب این نماز در شب اول قبر به زیباترین شکل ممکن ظاهر می‌شود و به فرد نمازگزار بشارت داده می‌شود که از سختی‌ها نجات یافته است.

روزه گرفتن در این روز نیز مستحب ذکر شده است. بر اساس روایات، امام صادق (ع) توصیه کرده‌اند که روزه گرفتن در روز اول ماه رجب باعث می‌شود که جهنم از فرد دور شود و کسی که بیشتر از این ماه را روزه بگیرد، ثواب بیشتری دریافت خواهد کرد.

علاوه بر این‌ها، غسل کردن در شب لیله الرغائب نیز توصیه شده است. بر اساس روایتی از پیامبر اکرم (ص)، هر کس در این شب غسل کند، همانند روزی که از مادر متولد شده، از گناهان پاک می‌شود.