در گنج نامه روی سنگ نبشته ها برای جای خالی کشور ایران دعا نوشته شده است

در گنج نامه روی سنگ نبشته ها برای جای خالی کشور ایران دعا نوشته شده است را از سایت نکس دریافت کنید.

سنگ‌نبشته‌های گنج‌نامه، که در دامنه‌های کوه الوند و در نزدیکی شهر همدان قرار دارند، از جمله آثار باستانی و تاریخی ایران هستند که به دستور داریوش بزرگ، شاهنشاه هخامنشی، ساخته شده‌اند. این سنگ‌نبشته‌ها علاوه بر ستایش اهورامزدا، باورها و اندیشه‌های پادشاهان هخامنشی را به رهگذران یادآوری می‌کنند.

بر روی این سنگ‌نوشته‌ها، که به سه زبان پارسی باستان، بابلی و عیلامی نگاشته شده‌اند، اندیشه‌ها و دعاهایی برای کشور ایران وجود دارد. این کتیبه‌ها به شکلی کنده‌کاری‌شده بر صخره‌ای در کوه الوند قرار گرفته‌اند و به طور خاص برای نمایش عظمت و اهمیت نیاکان و فرهنگ پارسی ساخته شده‌اند​​​​​​.

آبشار گنج‌نامه نیز که در همان نزدیکی قرار دارد، جاذبه‌ای طبیعی است که با سنگ‌نبشته‌های باستانی همراه شده و جذابیت خاصی به این منطقه داده است. آب این آبشار در زمستان‌ها به یخ تبدیل می‌شود و در تابستان محلی برای کوه‌نوردان و سنگ‌نوردان محسوب می‌شود​​.

نام‌هایی مانند جنگ‌نامه و گنج‌نامه برای این کتیبه‌ها به کار رفته که در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و افراد بسیاری را بر این باور داشت که راز گنجی نهان در این کتیبه‌ها نهفته است​​.