حد ترخص چند کیلومتر است خامنه ای

حد ترخص چند کیلومتر است خامنه ای را از سایت نکس دریافت کنید.

حد ترخص در فقه اسلامی به مسافتی اشاره دارد که اگر مسافر آن را طی کند، می‌تواند نمازش را شکسته بخواند و روزه خود را افطار کند. این حد، با مسافت شرعی تفاوت‌هایی دارد. مسافت شرعی مقداری است که اگر کسی قصد طی آن را داشته باشد (رفت و برگشت حداقل ۸ فرسخ)، احکام مخصوص مسافر از جمله شکسته خواندن نماز و افطار کردن روزه بر او اعمال می‌شود. مراجع تقلید در تعیین دقیق این مقدار اختلاف نظر دارند اما مشهور آن حداقل ۴۱ و حداکثر ۴۵ کیلومتر است، که از آخرین منازل مسکونی شهر محاسبه می‌شود​​​​​​.

برخی مراجع تقلید نظرات مختلفی در مورد مسافت دقیق دارند. برای مثال، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) بیان می‌کنند که اگر شخص از راهی که هشت فرسخ است به مقصد برود، باید نماز را شکسته بخواند و ابتدای هشت فرسخ را باید از خانه‌های آخر شهر حساب کند.

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی) فرموده‌اند که اگر شخص از راهی رود که فاصله‌اش تا مقصد حدوداً ۴۵ کیلومتر (اگر نخواهد برگردد) یا ۲۲.5 کیلومتر (اگر بنای بازگشت دارد) است، مسافر است و نمازش شکسته می‌شود و خانه‌های آخر شهر ابتدای سفر او محسوب می‌گردد​​.